Wednesday 15 October 2014

PROJEK TANAMAN SAYUR BENGKEL PERTANIAN SMK BUNTONG(EPISOD 3)

Hari ini (15 Oktober 2014) adalah hari ke 3 perjalanan projek tanaman sayur bengkel pertanian SMK Buntong. Terdapat sedikit perkembangan. Jom kita lihat hasilnya setakat ini.(Gambar ini diambil dari android Samsung Grand Quatro, hadiah dari isteri tersayang. Hehehe)

 Petak 4 dan 5 dalam proses pembinaan

 Semua petak dah selesai dibina menjelang asar. Alhamdulillah!!!!


Sekarang petak dah selesai dibina. Saya agak bernasib baik kali ni kerana kontraktor yang dilantik, Haji Saad dari Kg. Dato' Ahmad Said, Manjoi memaklumkan bahawa dia boleh dapatkan tanah dari kawasan tapak pembuangan sampah sarap. Tanah tersebut agak subur. Mungkin dalam beberapa hari nanti petak2 ini akan diisi tengan tanah tersebut.

Untuk makluman para pembaca sekalian, paip yang menyalurkan bekalan air ke bengkel ini telah rosak, jadi saya memutuskan untuk membina 2 tangki takungan air hujan di bahagian tepi bengkel seperti dibawah. Maka langkah kita yang seterusnya sekarang ialah menyediakan sumber air.

Bahagian tepi bengkel pertanian(Nampak tak buah nangka tu?)

 Tangki perlu diukur terlebih dahulu untuk menyediakan tapak tangki

Tangki kecil untuk takungan yang kedua

1 comment:

  1. wow bestnya dah ada bengkel sains pertanian di smk buntong... well done to all the teachers and students... feeling proud of smk buntong.....

    ReplyDelete